På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

En lastbil kom i centrum på folkemødet

Tusinder af mennesker kiggede forbi kampagnelastbilen fra ”Job i transport”, der var parkeret ved Allinge Røgeri. Magnus Købke fra Transportens Udviklingsfond har deltaget i utallige møder, messer og udstillinger gennem 18 år, men han har aldrig oplevet noget lignende. Det tegner godt for muligheden for at rekruttere nye medarbejdere til branchen, mener ATL.

 

Folkemødet er som bekendt ikke rettet specielt mod transportbranchen. Et bredt udsnit af den danske befolkning tager turen til Bornholm. Det samme gør et væld af politikere, embedsmænd og organisationsfolk.

Flere tusinde kom forbi til en snak om branchens udfordringer med at skaffe medarbejdere. Mange kiggede ind i lastbilen og ”kørte” en tur i lastbilsimulatoren.

- Deltagelsen på folkemødet har uden sammenligning været den største succes i de 18 år, jeg har haft fornøjelsen af at deltage i en endeløs række af messer og udstillinger på vegne af Transportens Udviklingsfond, siger Magnus Købke, projektchef i Transportens Udviklingsfond.

Konkret førte folkemødet til adskillige aftaler med kommuner og produktionshøjskoler rundt omkring i landet. Nogen vil i det kommende år få besøg af lastbilen fra ”Job i transport”, når de laver jobmesser og lignende for unge. Andre steder vil Magnus Købke og hans folk deltage i projekter, hvor de skal være med til at vejlede og opkvalificere ledige og kontanthjælpsmodtagere.

Vi vil gerne lave en bred indsats, og folkemødet gav os mulighed for at tale med folk, som vi ikke normalt møder. Vi har lavet en ny aftale med Kriminalforsorgen og Highfive om at besøge fængslerne i løbet af 2018. Og vi har drøftet mulighederne for at rekruttere blandt de soldater, der vender hjem fra for eksempel Afghanistan, fortæller Magnus Købke.

Transportens Udviklingsfond er et samarbejde mellem ATL og 3F. ATL’s direktør mener, at det er godt nyt for branchen, at ”Job i transport”-kampagnen er i stand til at tiltrække så stor opmærksomhed.

- Andre brancher kigger misundeligt på den indsats, vi gør for at tiltrække nye medarbejdere. Kampagnen har fået en enorm gennemslagskraft, og jeg er sikker på, at det vil få udviklingen til at vende, så vi får lettere ved at tiltrække nye medarbejdere, siger Lars William Wesch.

Blandt gæsterne i lastbilen var sydkoreansk TV, som var i Danmark for at lave en udsendelse om vores demokrati. Og på vej fra Bornholm talte Magnus Købke med en stærkt interesseret Kristian Thulesen Dahl fra Dansk Folkeparti.

Kontakt image
Branchedirektør
Tlf: +45 3377 4831
Mobil: +45 4061 2007
E-mail: lwhdi.dk
PUBLICERET: 27-06-2017 OPDATERET: 05-07-2017