På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Det går ”fornuftigt godt” i Horsens

Det er gode tider i transportbranchen. ATL’s seneste arbejdskraftundersøgelse viser, at 86 pct. af vognmændene forventer stigende eller uændret vækst i 2018. ATL er taget på besøg hos Arthur Andersen Transport i Horsens. Og her går det ”fornuftigt godt”, som de selv siger.

Der er gang i lastbilhjulene i Danmark, og optimismen er til at tage og føle på i branchen. 20 pct. af ATL’s medlemmer forventer en stigning i omsætningen på mellem to og 10 pct., mens syv pct. forventer en vækst på over 10 pct.

En af de virksomheder, der har fart på, er Arthur Andersen Transport i Horsens, som for nylig bestilte 30 nye containere for at følge med efterspørgslen.

Som de selv siger, går det da også ’fornuftigt godt’, og der er gabende tomt i gården bag administrationsbygningen, da ATL møder op. Alle Arthur Andersens biler og chauffører er ude for at bidrage til væksten.

Inde på kontoret er de seks herrer i administrationen lige ved at være færdige med morgenmaden, mens de drøfter dagens opgaver. På kortet på deres computerskærme blinker små firkanter der, hvor de udsendte biler og kraner arbejder lige nu.

Af skade bliver man klog
Karsten og Søren Tinggård er henholdsvis fjerde og femte generation af virksomheden, som sendte sin første hestevogn på gaden i 1883. Arthur Andersen har været vidt omkring siden da. Det er gået op og ned – ikke mindst med et ordentlig gok i nødden i forbindelse med finanskrisen i 2008 – 2010. Men af skade bliver man som bekendt klog, og det er de også blevet i Horsens, hvor nøgleordene er hårdt arbejde, tilstedeværelse og selverkendelse:

–        Krisen fik os til at tage skyklapperne af og se på, hvad der fungerede, og hvad der ikke gjorde. Vi fandt ud af, at vi faktisk ikke er ret gode til volumentransporter, hvor man bare skal fragte en masse gods fra A til B. Vi har været gode til at erkende vores begrænsning. Hvis vi ikke kan skabe værdi for den kunde, vi arbejder for, kan han lige så godt tage en anden, siger Søren Tinggård og fortsætter:

–        Det er rigtig interessant, hvis det er en kunde, der skal bruge flere af vores kompetencer, så vi kan hjælpe hele vejen rundt og virkelig kan gøre en forskel som samarbejdspartner og ikke bare leverandør. Vi er bedst til opgaver, hvor der f.eks. er en kunde, der ringer om noget, der brænder på og er lidt kompliceret at løse. Når det bliver sat for meget i system, er det ikke os, der er de bedste. Jo mere besværligt det er, jo mere er det noget for os. Vi gider godt bøvle med, hvor høj en kran der skal til for at løfte noget op på et tag, forklarer Søren Tinggård.

Medarbejderne gør forskellen

Som alle andre vognmænd er Arthur Andersen Transport investeringstung. De har lige bestilt en ny kran til fire millioner, en pris, der næsten kan give Søren Tinggård åndenød ved tanken om, hvad det koster, når den holder stille. Men selv om udstyret koster svimlende summer, er det medarbejderne, der er den afgørende ressource og en væsentlig årsag til firmaets succes:

–         Når vi f.eks. servicerer et rensningsanlæg, har de brug for at kunne stole 200 pct. på os, så det hele ikke går i stå. At der kommer rent vand ud i den anden ende, fordi vi har været der. Det giver en anden relation, end hvis det er en kunde, der bare skal have leveret noget én gang. Det gør, at vi arbejder der, hvor vi synes, vi kan give vores kunder noget.

–        Det kan også være en entreprenør, der skal have lagt noget sand. Hvis den mand vi sender ud, er en behagelig fyr og tager ejerskab for opgaven, betyder det noget for det hold, der står derude. Vores folk er vores vigtigste ressource. Hvis de servicerer hver kunde bare en lille smule bedre, bliver alle glade. Derfor oplever vi tit, at en kunde ringer og beder om en bestemt chauffør, fordi de havde en god oplevelse med ham sidst. Det er vi meget stolte af. Og vi bilder os da ind, at vores folk til gengæld får en spændende arbejdsplads og en spændende arbejdsdag, siger Søren Tinggård.

Ifølge ATL’s arbejdskraftundersøgelse forventer 31 pct. af vognmændene at have flere ansatte, når Dronningen holder sin næste nytårstale. Hos Arthur Andersen har de en helt særlig måde at sikre, at de rekrutterer de helt rigtige medarbejdere med den nødvendige kvalitet:

–        Stort set alle dem, vi ansætter, er blevet anbefalet af eksisterende medarbejdere. Det er den bedste måde at gøre det på, erfarer chefen, inden han for en stund må afbryde interviewet for at tale med en chauffør.

Omfavner ’det bøvlede’

Som underleverandør er det de skiftende konjunkturer, der har været Arthur Andersens største udfordring.

–         Når konjunkturerne vil, at der ikke er nok til alle, gør det ondt. Det mærkede vi i høj grad under finanskrisen. Heldigvis går det fornuftig godt igen, men vi er stadig ekstra varsomme. Når vi lige har bestilt 30 nye containere, er det, fordi vi har en kunde, som er på vej til at vokse, og vi vil gerne vokse sammen med dem. Når man vokser sammen, kan man tilrette undervejs, og kunden kan få det bedste ud af os, fortæller Søren Tinggård.

Hans virksomhed har eksisteret siden hestevognenes tid, og i takt med at udviklingen går stærkere og stærkere, skal teknologien og nytænkningen følge med. Det kræver konstant åbne øjne og fremsynethed:

–        Når vi køber nyt udstyr, ser jeg ikke på, hvad mine konkurrenter har at køre med, men mere på, hvad bliver der udviklet, som kan pille arbejdet fra det, vi har. Når vi hejser glas til altaner med vinduessug, skal der ikke megen fantasi til at forestille sig, hvordan det ellers kan gøres. Der er allerede selvkørende biler og droner, og det gælder om at være med. Men igen: Jo mere bøvlet det er, jo sjovere synes vi, det er! konstaterer Søren Tinggård.

 

ATLs arbejdskraftundersøgelse:

ATL havde kontakt til 433 medlemmer, hvoraf 303 deltog i undersøgelsen.

Størstedelen af de adspurgte virksomheder (73 pct.) karakteriserede sig selv som tilhørende branchen vejgodstransport, mens enkelte virksomheder karakteriserede sig som tilhørende brancherne hjælpevirksomheder til transport, post- og kurertjeneste, renovation og genbrug samt kloak- og rensningsanlæg.

En overvægt af virksomhederne (42 pct.) har under 10 fuldtidsansatte, mens 18 pct. af virksomhederne har mellem 10 og 19 fuldtidsansatte, 20 pct. har mellem 20 og 49 fuldtidsansatte, 10 pct. har mellem 50 og 99 fuldtidsansatte og 10 pct. har over 100 fuldtidsansatte.

Kontakt os alle hverdage ml. 8-17
Tlf: +45 33 77 47 27
Mail: atldi.dk
PUBLISHED: 15-05-2018 LAST MODIFIED: 15-05-2018