På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Bliv attraktiv på de sociale medier

Det er ikke nok at være på de sociale medier, fordi alle andre er det. Hvis man vil være attraktiv som virksomhed, skal man først gøre sig klart, hvad man vil have ud af at være på Facebook, LinkedIn, Instagram og andre sociale medier. Det siger digital rådgiver Astrid Haug, som optræder på ATL’s årsdag 21. maj.

Inden man opretter en virksomhedsprofil på et af de sociale medier, skal man definere sine behov. Har man brug for flere kunder? Er man på jagt efter medarbejdere? Eller vil man præsentere sine budskaber bedre?

- Ud fra det må man kigge på, hvordan det digitale kan understøtte formålet. Man kan ikke nå alle på én gang, så det er vigtigt at fastsætte det primære behov nu og her, og så sætter man massivt ind der, siger Astrid Haug.

For mange transportvirksomheder vil det mest akutte behov være at fortælle mulige kommende medarbejdere om virksomheden. Og hvis man er en af de virksomheder, der ikke har helt tjek på sin digitale profil, kan udfordringen i at finde arbejdskraft meget vel blive endnu større.

- Det er vigtigt at forstå, at ens brand er digitalt. Når man kigger på en virksomhed som potentiel kommende arbejdsplads, så tjekker man den ud digitalt. Og hvis man kommer ind på en gammel hjemmeside, hvor man ikke kan finde en e-mail adresse, eller direktøren optræder på LinkedIn uden billede, så giver det indtryk af en virksomhed, der ikke har styr på sin base, fortæller Astrid Haug.

Facebook er fortsat det altdominerende sociale medie i Danmark, men de seneste år er andre platforme blevet stadig mere populære. Derfor er det en god idé at undersøge, hvor målgruppen befinder sig.

Vil man fange de unge, kan det give mening at fokusere på YouTube og Snapchat, mens man kan markere sig på Twitter, hvis man vil være synlig over for politikere. De forskellige medier appellerer til forskellige grupper og har hver deres styrker. Derfor kræver det, at man gør sit forarbejde.

- Det, man ikke skal gøre, er at sige, at nu skal vi på de sociale medier, fordi alle andre er det. Man skal have et klart formål og få styr på sin målgruppe, siger Astrid Haug.

ATL’s årsdag finder sted den 21. maj på Hotel Munkebjerg i Vejle. Astrid Haug bliver en af oplægsholderne.

Kontakt os alle hverdage ml. 8-17
Tlf: +45 33 77 47 27
Mail: atldi.dk
PUBLICERET: 12-03-2019 OPDATERET: 12-03-2019