På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Hvem kører varebil efter 1. juli?

Om mindre end tre måneder træder nye regler for varebiler i kraft. Hvis man kører varebil med gods for fremmed regning, skal man have en varebilstilladelse, og chaufføren skal være uddannet. Noget tyder på, at alt for få virksomheder er forberedt på de nye regler. Det er bekymrende, mener ATL.

Efter 1. juli er det ulovligt at køre varebil med gods for fremmed regning, hvis man ikke har en varebilstilladelse og en uddannet chauffør bag rattet. Konsulentvirksomheden Incentive anslår i en rapport til Transport, Bygnings- og Boligministeriet, at der er 13.000 varebiler i Danmark, som kører for fremmed regning. De er fordelt på 4046 virksomheder.

For en uge siden var der frist for at søge om varebilstilladelse hos Færdselsstyrelsen, hvis man skulle være sikker på at få tilladelsen inden 1. juli. Færdselsstyrelsen oplyser til ATL, at man inden fristen udløb havde modtaget ansøgninger fra 1187 virksomheder. Ingen har et overblik over, hvor mange varebiler der er søgt tilladelse til. Men der er altså kommet ansøgninger fra under en tredjedel af de virksomheder, som kører varebil for fremmed regning.

- Vi kan ikke se, hvor mange biler der mangler at få tilladelse, derfor er billedet en smule grumset. Men jeg er bekymret for alle de virksomheder, som tilsyneladende ikke er forberedt på de nye regler. Det haster, hvis man ikke har søgt endnu, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Færdselsstyrelsen oplyser, at de behandler ansøgningerne løbende. Men de garanterer ikke, at de kan nå at behandle ansøgninger, som kommer ind nu, inden den 1. juli.

Obligatorisk uddannelse
Det er ikke nok at kunne vise en varebilstilladelse til politiet, hvis man bliver stoppet efter 1. juli. Chaufføren skal også kunne dokumentere, at han eller hun har den rette uddannelse.

Hvis man kan dokumentere, at man har to års erfaring med at køre varebil inden for de seneste ti år, kan man nøjes med at komme på efteruddannelse. Den efteruddannelse vil blive afviklet løbende over de kommende år. Fødselsdatoen er afgørende for, hvornår man skal på kursus, og den første gruppe skal have gennemført uddannelsen senest 30. juni i år. Men alle skal have søgt om at få godkendt sin kørselserfaring inden 1. juli.

Hvis man ikke har to års erfaring, skal man tage en grunduddannelse på tre dage, som foregår hos en godkendt AMU-udbyder. Uddannelsen skal være gennemført inden 1. juli. Foruroligende få har indtil videre gennemført grunduddannelsen.

- Min oplevelse er, at der er en etableret del af branchen, som har styr på reglerne. Og så er der en mindst lige så stor del af branchen, som måske ikke har helt styr på alle de nye regler, siger uddannelseskonsulent i Transporterhvervets Uddannelser (TUR) Mogens Ellgaard-Cramer.

Hvis man ikke har taget den obligatoriske uddannelse, eller er i den gruppe der skal have taget efteruddannelsen inden 30. juni 2019, er det om at komme i gang. Mange erhvervsskoler har ledige pladser på kurser hele foråret og står klar til at modtage kursisterne.

- Men hvis hovedparten af arbejdsgiverne tror, at de kan vente til maj eller juni, kan det blive svært at nå, siger Mogens Ellgaard-Cramer.

Hvis man bliver stoppet af politiet uden en varebilstilladelse eller et uddannelsesbevis, venter der en bøde på 4000 kroner til chaufføren, det dobbelte til vognmanden og et kørselsforbud, indtil reglerne er overholdt.

Læs mere om de nye regler på varebilskrav.dk

Kontakt image
Branchedirektør
Tlf: +45 3377 4831
Mobil: +45 4061 2007
E-mail: lwhdi.dk
PUBLICERET: 09-04-2019 OPDATERET: 09-04-2019